Camilla Fyrabarnsmorsa

Det är dax idag....

Publicerad 2010-09-29 06:48:47 i Skönhet & Hälsa,

OP av ...... Karpaltunnelssyndrom :( Det är ganska jobbigt att leva med avdomnade fingrar och svaghet  i händerna. Fick även en känsla av att det brinner i händerna på natten och det kan jag lova är inte en skön känsla.

Första gången jag sökte för detta är 11 år sedan och det ska bli skönt att få genomgå en op och hoppas jag kan bli bra i mina händer.
Man lär ju sig att leva med smärtan. Bara bita ihopa och ta sig igenom vardagen.

Men på förmiddagen ska jag ge järnet och träna :)

På kvällen kommer min kära bror och svägerska och hjälper till med middagen.

Sen får man se hur jag mår.......... och klarar vardagen, by my self and the children......

Karpaltunnelsyndrom



Det är vanligt att man får stickningar och domningar i fingrarna, framför allt på natten. Om besvären känns i tummen, pekfingret, långfingret och eventuellt ringfingret kan det vara karpaltunnelsyndrom, som är vanligt men sällan farligt.

Karpaltunneln är en kanal som bildas mellan flera ben och ett kraftigt ledband i handen. Genom den går en viktig nerv och senor till fingrarnas muskler. Karpaltunnelsyndrom orsakas av att utrymmet minskat och nerven och senorna kommit i kläm. Det kan till exempel bero på

  • senknutor eller inflammerade senhinnor
  • inflammerade leder eller artros i handen
  • att vätska samlats, på grund av till exempel hormonförändring.

Om trycket är kraftigt eller långvarigt kan nerver och muskler skadas. Karpaltunnelsyndrom kan också innebära ett hinder i vardagen, om man får nedsatt känsel, får ont eller blir fumlig.

Kommentarer

Postat av: Lina

Publicerad 2010-09-29 07:04:21

Jag tänker på dig gumman!!! Vi ses ikväll.. Pussar till dig (Det är trots allt officiella pussdagen idag)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Camilla

Jag är en glad tjej med 4 underbara barn. Jag skriver om livet med barn, vardag och min viktminskning. Vem sa att livet var lätt?

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela